понеділок, 27 лютого 2017 р.

З ДОСВІДУ  РОБОТИ

    «Особистісно орієнтоване  навчання на уроках біології через застосування інтерактивних методів.»

     Мета досвіду: формування особистісно орієнтованих підходів до навчання  учнів на уроках біології через застосування інтерактивних методів, створення ситуації успіху для всіх учасників навчально – виховного процесу; розвиток креативних здібності учнів; виховання активної позиції у навчанні. 
     Суть інновації: оптимальне поєднання інтерактивних форм, методів роботи,  прийомів з метою формування  особистісно орієнтований підходів у навчально – виховному процесі.
    Автор досвіду:Старуха О.В..
    Науково – методична основа досвіду:
  Становлення нової системи освіти в Україні супроводжується істотними змінами. У цих умовах учителю важливо орієнтуватись у сучасних інноваційних технологіях. На сучасному етапі важливо враховувати індивідуальність, самобутність кожної дитини. Саме особистісно орієнтоване навчання розглядає навчання  як індивідуальну діяльність школяра, спрямоване на розкриття його інтелектуальних можливостей.
    Особистісно орієнтоване навчання – це навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самостійність.
    Метою особистісно орієнтованого навчання є поєднання виховання та освіти в єдиний процес допомоги, підтримки, соціально-педагогічного захисту, розвитку дитини, підготовки її до життєтворчості. Сучасний навчальний процес спрямований не лише на здобуття учнями знань,  а і на розуміння та усвідомлення навчального матеріалу.
      Основні завдання особистісно орієнтованого навчання:розвинути індивідуальні позитивні здібності кожного школяра;максимально виявити і використати індивідуальний досвід учня;
допомогти дитині пізнати себе, самовизначитися, самореалізуватися; сформувати культуру життєдіяльності.

Структура педагогічної технології

(за Г. Селевком):
Концептуальна основа.
Змістова частина навчання:
а) цілі навчання – загальні та конкретні;
б) зміст навчального матеріалу.
     3. Процесуальна частина – технологічний процес:
   а) організація навчального процесу;
   б) методи і форми навчальної діяльності школярів;
   в) методи і форми роботи вчителя;
   г) діяльність вчителя з керування процесом засвоєння матеріалу;
   д) діагностика навчального процесу.
 Основні методологічні вимоги технології особистісно орієнтованого навчання: системність (цілісність, взаємозв’язок усіх частин, логіка); керованість (можливість планування процесу навчання, поетапної діагностики, підбору засобів та методів з метою корекції результатів);
ефективність; відтворюваність (можливість застосування педагогічної технології в інших однотипних навчальних закладах іншими педагогами).
  Педагогічна технологія відображає тактику реалізації освітніх технологій у навчально – виховному процесі.
  Риси технології: постановка головної мети, якій підпорядковується решта навчальних завдань; орієнтація на досягнення поставленої мети;
діагностика поточних досягнень учнів та відповідна корекція процесу навчання з метою покращення його результатів; підсумкове оцінювання результатів навчання.
  Технологія особистісно орієнтовного навчання передбачає співпрацю та співтворчість учня та вчителя. Головною дійовою особою навчального процесу є учень. Задача вчителя – простежити динаміку його розвитку, визначити особисті переваги у роботі з навчальним матеріалом, тобто пізнати учня як особистість, розкрити та розвинути його індивідуальні здібності.
 Організацію особистісно орієнтованого навчання можна розглядати за такою схемою «Особистісно-орієнтовний підхід у навчанні біології», за допомогою цієї схеми, можна розкрити творчий потенціал кожного учня. Для реалізації вище наведеної схеми в практиці вчителеві необхідно: сприяти зацікавленості кожного учня в роботі класу за допомогою чітко, зрозуміло та доступно сформульованої мотиваційної установки; використовувати різноманітні форми та методи організації навчальної діяльності, орієнтовані на конкретного учня;стимулювати учнів до висловлювання, використання різних способів розв’язання;
створювати на уроці такі педагогічні ситуації, які дають можливість кожному учневі проявити ініціативу, самостійність, підтримувати прагнення учня знаходити власний спосіб роботи, аналізувати та оцінювати роботу інших;
використовувати різноманітні види пізнавальної діяльності, а також мотиваційний, змістовно-операційний та вольовий компоненти пізнавальної самостійності школярів.
  Саме тому я пов’язала педагогічну проблему, над якою я працюю, з технологією особистісно орієнтованого навчання. 
Реалізація педагогічної проблеми Старухи О .В.
  Суть педагогічної проблеми: «Особистісно орієнтоване  навчання на уроках біології через застосування інтерактивних методів». 
  Педагогічна проблема реалізується завдяки педагогічній ідеї «Організація вивчення біології за допомогою технології особистісно орієнтоване навчання», яка здійснюється завдяки інтерактивним формам і методам роботи, що задовольняє освітньо – виховні потреби учнів та призводить до формування предметних компетенцій.
  Мета педагогічної ідеї: сформувати  предметну компетенцію в учнів на уроках біології через особистісно зорієнтований підхід до навчання, створити ситуацію успіху для всіх учасників навчально – виховного процесу, розвинути креативні здібності учнів, виховати активну позицію у навчанні. Реалізація ідеї відбувається завдяки використанню технології особистісно орієнтоване навчання, засвоєнню і поглибленню знань з біології, вмінню робити узагальнення, висновки, застосуванню набутих знань на практиці. Очікуваний результат: формування предметної компетенції, цілісної природничо – наукової картини світу, що охоплює систему знань, уявлень про закономірності у природі та місце людини у ній, уміння  чітко викладати і переконливо доводити свою думку,  створення умов для індивідуального розвитку  учнів.  
  Урок біології має стати своєрідним майданчиком для самопізнання і самовираження школярів. Учителеві потрібно створити  такі умови, за яких учень  захотів би докласти додаткових зусиль.
  Використання інтерактивних та особистісно орієнтованих методів і прийомів навчання заохочує учнів до активного пізнання, що допомагає осмисленому і більш глибокому засвоєнню матеріалу.
У процесі вивчення біології активно застосовую інтерактивні методи та технологію особистісно орієнтованого навчання, яка відрізняється від інших активною діяльністю учня на всіх етапах уроку.

Використання методів навчання та методичних прийомів
  на різних етапах уроку:

«Рослинна мозаїка»: 
Тема. Вищі спорові рослини (6 клас):
«Зберіть» із запропонованих частин рослини цілісну рослину і визначте: 
а) назву рослин;
б) систематичне положення запропонованих рослин:
 «Розірвана шпаргалка»: з’єднайте розірвані слова, поясніть їх зміст (11 клас):
 «Шифрограма»: розшифруйте закодовані слова – назви птахів, вкажіть ряд, до якого вони належать (7 клас):
 Реалізація методів навчання та методичних прийомів на практиці:
«Незакінчені речення».
Допишіть незакінчені речення.
Методичний  підхід
 до створення біологічного диктанту:
  Формулювання питань повинно відповідати державним вимогам до навчальних досягнень учнів.
Конкретність питання.
 Однозначність відповіді.
Врахування послідовності вивчення питань.
Формулювання питань з невеликим об’ємом інформації.
Відсутність альтернативи у відповіді.
 Кількість питань не повинна обмежувати інтелектуальні можливості учнів (надання можливості учням отримати бали високого рівня, 10 – 12).
Оцінювання кожного питання кількістю балів – 1б.
Уникнення однотиповості питань.
 Недопустимість списування відповідей учнів один в одного, створення декількох варіантів питань.
 Розробка завдань у письмовій формі.
 Використання можливе на етапі перевірки домашнього завдання або на етапі узагальнення і систематизації знань.
Тема. Запліднення. Періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів. Ембріогенез (11 клас):

В – І
У завданнях 1–12 необхідно закінчити речення або дати відповіді на запитання
1. Подвійне запліднення у квіткових рослин — це _________________________.
2. Який тип запліднення характерний для організму, зображеного на малюнку? 

3. Вегетативна клітина пилкового зерна покритонасінної рослини бере участь у формуванні _____________________________________________________.
4. Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки __________________________.
5. Що позначено цифрою 5 на малюнку «Будова маточки та зародкового мішка квіткової рослини»? 

6. Зародок насінини живиться за рахунок  ________________________________.
7. Під час дроблення змінюється співвідношення _________________________.
8. Морула являє собою сукупність ______________________________________.
9. Що позначено цифрою 2 на зображенні нейрули? _______________________.

10. Клітини, що беруть участь у гістогенезі: ______________________________.
11. Ембріональна індукція може відбуватися на ранніх етапах ______________.
12. З ентодерми беруть початок: ________________________________________.
В – ІІ
1. Процес злиття гамет з утворенням зиготи, з якої розвивається організм, називається _______________________________________________________.
2. Який тип запліднення характерний для організму, зображеного на малюнку? 

3. Подвійне запліднення у квіткових рослин відкрив український учений _____.
4. Набір хромосом вегетативної клітини пилкового зерна ___________________.
5. Що позначено цифрою 4 на малюнку «Будова маточки та зародкового мішка квіткової рослини»? 

6. Біологічне значення запліднення полягає у відновленні __________________.
7. Диференціація — це ________________________________________________.
8. Розвиток багатоклітинних тварин регулюється завдяки __________________.
9. Що позначено цифрою 1 на зображенні нейрули? 

10. Двошаровий зародок називається ____________________________________.
11. Ембріональна індукція властива таким живим організмам: ______________.
12. З мезодерми утворюються: _________________________________________. 
Цифровий диктант.
Із запропонованих речень виберіть правильні, записавши цифру, під якою вони записані.
Тема. Клас Комахи. Загальна характеристика класу (7 клас): 
Розподіліть ознаки класів Ракоподібні, Павукоподібні, Комахи, вказавши   цифри, під якими вони знаходяться у відповідні колонки: 

Клас Ракоподібні Клас Павукоподібні Клас Комахи   
1. Наявні хеліцери.
2. Десять ходильних ніг.
3. Три пари ходильних ніг.
4. Вісім ходильних ніг.
5. Вісім простих очей.
6. Шлунок сисний.
7. Шлунок має 2 відділи: жувальний і цідильний.
8. Різні типи ротових апаратів.
9. Органи виділення – зелені залози.
10. Одна пара вусиків.
11. Дві пари вусиків.
12. Тіло складається з трьох відділів. 
«Так» чи «Ні».
  Виберіть правильні твердження.
Тема. Використання людиною природних екосистем. Охорона екосистем (6 клас):
  Вчитель зачитує учням твердження. Якщо вони згідні, то підіймають «Зеленого метелика», а якщо ні, то «Червоного метелика». 
«Так» чи «Ні»:
Екосистеми складаються лише з живих організмів. 
Природною екосистемою є мурашник. 
Ланцюг живлення складається з 10 ланок.
Першою ланкою у ланцюзі живлення є продуценти. 
До продуцентів належать рослини. 
Між складовими екосистеми немає рівноваги. 
До редуцентів належать гриби, бактерії. 
У формуванні природних екосистем бере участь людина.
Консументи – це споживачі органічних речовин. 
Ланцюги живлення здатні існувати без сонячної енергії. 
Діаграма Венна.
Порівняння біологічних об’єктів, процесів, відділів, типів, класів, рядів, встановлення спільних та відмінних рис.
Тема. Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу. Різноманітність павукоподібних та їх роль в екосистемах. Значення в житті людини (8 клас):
                                 Ракоподібні             Павукоподібні
Відмінності:
Відмінності:

Спільність:


Немає коментарів:

Дописати коментар